Novinky

Rozpoznat útok podvodníka je pro uživatele internetového bankovnictví čím dál těžší

Phishing, tedy hromadné rozesílání podvodných e-mailů či SMS zpráv za účelem získání citlivých údajů, je oblíbenou metodou kyberzločinců z?celého světa. Ne nadarmo získal název odvozený od rybaření (anglicky fishing) – podvodník nahodí udičku v?podobě falešné zprávy do rybníka uživatelů internetového bankovnictví, a pak už jen čeká, kolik důvěřivých úlovků se chytí. Problém je v?tom, že návnadu útočníci čím dál lépe maskují. 

Ukázku sofistikovaného phishingu zveřejnila například Raiffeisenbank. V?podvodné zprávě opatřené dokonce známým logem banky se tvrdí: „Vážený kliente, z?bezpečnostních důvodů, jsme Vám byli nuceni omezit přístup ke službám internetového a mobilního bankovnictví. Zaznamenali jsme neobvyklou platbu v?kombinaci s?neznámou přihlašovací lokací a náš automatický bezpečnostní systém omezil Váš přístup. Pro odblokování Vašeho bankovnictví navštivte nejbližší pobočku Raiffeisenbank nebo klikněte na tlačítko Ověřit, a pokračujte na ověřovací proces online.“  

Doba, kdy byly poznávacím znamením podvodné zprávy četné chyby vzniklé automatickým překladem, je očividně tatam. Nelze se divit, když vyděšený klient místo návštěvy pobočky (kde by se dozvěděl, že mu žádnou takovou zprávu banka neposlala) rozklikne ověřovací formulář a ochotně vyplní přístupové údaje ke svému bankovnímu účtu. A pozor – v?mnoha případech phishingu poskytneme útočníkům zároveň také spoustu osobních údajů. 

Čemu tedy věnovat pozornost, abychom se nestali další obětí? V?první řadě je třeba zkontrolovat adresu, ze které byla zpráva odeslána. Pokud se neshoduje s?adresou, která je uvedena na oficiálním webu banky nebo ze které nám dosud chodily veškeré zprávy, jedná se o varovné znamení. Pokud máme přesto obavu, že je s?naším bankovnictvím něco skutečně v?nepořádku, nejbezpečnější je bez prodlení zavolat přímo do banky a zeptat se. Těch pár minut za to rozhodně stojí, navíc tak můžete banku včas upozornit na phishingový útok a zabránit tak napadení dalších klientů. 

 

Zdroje: 
https://www.novinky.cz/internet-a-pc/bezpecnost/clanek/internetove-bankovnictvi-bylo-zablokovano-podvodnici-posilaji-stale-sofistikovanejsi-e-maily-40326708 
https://www.rb.cz/bezpecne-bankovnictvi/phishing 

 

MicrosoftFujitsuEpsonOKIZyXELSolitea

GDPR